Sfaturi despre nutritie de la dr. Mihaela Bilic

eat

Sambata se anunta iarasi o zi caniculara, iar la ora 10 numai de iesit din casa nu aveam chef, insa cum s-a intamplat sa castig – lucru atat de rar – un loc la workshop-ul de nutritie din cadrul programului Samsung Lifestyle Designer, mi-am facut curaj si am infruntat soarele neindurator. Si bine am facut!

Credeam ca va fi doar o trecere in revista a alimentelor “bune” si “rele”, dar dr. Mihaela Bilic ne-a dovedit contrariul si ne-a impartasit cateva lectii foarte importante despre cum sa te hranesti, nu sa mananci! Trebuie sa subliniez energia extraordinara si senzatia de discutie “in familie” pe care dansa ne-a transmis-o, pentru ca daca venisem molesita de caldura si obosita dupa o saptamana de munca, am plecat de acolo cu totul transformata si asta sigur datorita optimismului pe care il emana doamna doctor. 😉

Eu CE DE CE mananc? 

Prima si cea mai importanta idee pusa pe tapet a fost importanta motivului pentru care mancam excesiv si nu dieta in sine. Stresul are un impact major asupra noastra si cel mai des nu stam sa ne gandim cat de mult ne influenteaza apetitul. Rontaim inconstient, in timp ce ne gandim cum sa rezolvam diverse probleme, ne indopam atunci cand suntem tristi si nu avem cu cine vorbi despre asta, toate ducand la cresterea in greutate.

Este foarte important sa analizam cauza mancatului compulsiv si abia apoi alimentele pe care le consumam.  Am aflat si cat de rau poate fi rontaitul, mai ales de covrigei si sticks-uri, pentru ca in ciuda imaginii inofensive de paine uscata pe care o avem despre ele, sunt de fapt produse de patiserie deshidratate si contin foarte multe grasimi. Opriti-va acum si intrebati-va: de la ce imi distrag atentia cu acesti covrigei?

Dieta diversificata si mitul alimentelor nocive 

Sigur ca o dieta bazata exclusiv pe pizza sau hamburgeri nu ne face bine, dar toata propaganda pe care mass-media ne-o serveste referitor la aproape orice fel de mancare, cum ca ar fi cancerigena si ar trebui sa o eliminam din alimentatie, nu poate duce decat la extremism culinar. Ar trebui mai curand sa ne intrebam, ce au de castigat cei care lanseaza campanii impotriva unui anume aliment/produs? Nu cumva vor sa ne ofere o alternativa, alternativa lor, pe care sa o cumparam? Mai nou, obsesia pentru a manca exclusiv eco/bio/organic si complet controlat a fost clasata ca tulburare psihica, sub denumirea de ORTOREXIE. Orice fel de restrictie severa asociata unei anumite diete confera de fapt conotatii negative mancarii, iar pentru a ne hrani – acesta fiind de fapt scopul – trebuie sa ne bucuram si cu mintea, ochii, nasul, inima, de ceea ce mancam. Asta nu inseamna ca este in regula sa trecem de la infometare direct la hedonism si nici ca de la un regim alcatuit exclusiv din frunze si seminte putem trece la unul “diversificat”, din carne si prajituri.

Nu exista un singur aliment complet, de aceea este foarte important sa mancam variat, mai ales ca organismul extrage nutrientii din alimente nu intr-o singura zi, ci pe parcursul unor perioade mai lungi, astfel incat este necesar sa ii asiguram permanent toate elementele pentru o buna functionare. Mai mult, anumite substante nu se pot asimila in lipsa altora – exemplu: licopenul din rosii se asimileaza in asociere cu lipidele, de aceea obiceiul de a adauga un firicel de ulei de masline peste salata de rosii nu serveste doar gustului, ci este esential pentru a beneficia de aceste substante. La fel, fierul din alimentele cu frunze verzi (salata verde, spanac) se asociaza cu acizii, de aici combinatia salata de frunze + otet (balsamic). Este ca acum gustul are si un sens?

Daca vrem dinadins sa scadem caloriile consumate, putem inlocui prajitul cu gatitul la cuptor, este cel mai simplu mod de a pastra gustul preparatelor si a elimina dezavantajele prajitului in ulei. Cuptorul este atat de versatil, incat aproape orice fel principal si chiar desert se poate pregati in el.

Eficienta, organizare, monitorizare

Sunt factorii cheie ai unui regim echilibrat, necesitand doar un minim efort si timp pentru a obtine rezultate maxime. Mergem la cumparaturi pe fuga, nu suntem atenti ce punem in cos, nu ne planificam suficient meniul si apoi ne trezim acasa cu inghetata, pizza congelata, ceva mezeluri si paine. O simpla lista de cumparaturi – sunt atatea aplicatii pe telefonul mobil care ne permit sa o actualizam pe masura ce ne vin anumite idei – ne poate ajuta enorm sa facem alegerile corecte atunci cand mergem la piata.

De exemplu, nu multi tin cont de importanta pestelui in alimentatie: mai exact, ar trebui sa mancam de doua ori pe saptamana peste gras (somon, macrou, hering, sardine); este foarte bun si cel din conserva, nu va faceti griji, mai ales ca oasele sunt fierte suficient incat sa fie consumate, ceea ce constituie un plus important pentru femei, care isi completeaza astfel necesarul de Calciu.

Unul dintre felurile de mancare pe care dr. Bilic il recomanda – si cu care sunt complet de acord – este ciorba. Ciorba (cea cu legume, carne si oase!) are de toate: Calciu din oase dizolvat in apa de fiertura, proteine, legume, apa care hidrateaza si tine stomacul plin pana la 3 ore. Plus, este si gustoasa, iar un fel de mancare cu o istorie atat de veche are putine sanse sa fie nociv, nu?

Alte ingrediente pe care le neglijam, de obicei in favoarea painii, sunt fasolea si lintea, pe care ar trebui sa le consumam cel putin o data pe saptamana. Din nou, revin la ideea ca organismul extrage diversi nutrienti din mancare, iar daca il hranim doar cu paine (alba), nu va gasi in ea ceea ce are nevoie. Orezul si malaiul (mamaliga) sunt inca o alternativa extraordinara la paine, ele constituind pe vremuri o parte mult mai importanta a meniului zilnic al romanilor decat painea. In plus, nu contin gluten!

Monitorizarea tipurilor si cantitatii de alimente pe care le consumam intr-o zi ne ajuta sa constientizam foarte bine obiceiurile alimentare si motivele pentru care mancam. Putem folosi, din nou, o aplicatie pe telefon, daca ne este greu sa notam pe hartie, iar atunci cand vedem negru pe alb fiecare covrigel rontait si fiecare ciocolata mancata, subconstientul nostru va trage automat un semnal de alarma!

Mancati atunci cand va e foame!

Organismul nostru ne spune clar de ce are nevoie, iar de mancare are nevoie doar atunci cand ne transmite semnalul de foame. Deseori foamea este confundata cu setea, asa ca (am intrebat si mi s-a confirmat) este foarte bine sa facem testul paharului cu apa: cand simtiti foamea, beti un pahar cu apa pentru a determina daca este cu adevarat vorba de foame, sau corpul ne spune doar ca are nevoie de hidratare! Daca foamea poate fi evaluata undeva la 8,9,10 (pe o scara de la 0 la 10), atunci putem manca, dar nu excesiv, ci atat cat este necesar pentru a o potoli (senzatie care se simte abia la cateva minute dupa terminarea ingerarii, asa ca mestecati incet!).

Nu este nevoie sa mancam fix 3 mese pe zi, sau obligatoriu gustari intre mese, daca nu simtim ca ne trebuie. La fel, nu este nevoie sa mancam dimineata, doar pentru ca se spune ca micul dejun este cea mai importanta masa a zilei! Fiecare om functioneaza diferit. Cel mai bune exemplu sunt chiar eu: toata copilaria, am fost fortata sa mananc micul dejun imediat cum ma trezeam si apoi fuga la scoala! Ca urmare, aveam dureri de stomac crunte imediat cum plecam de acasa, dar toti le puneau pe seama “emotiilor” de la scoala. Faptul ca organismul meu nu era pregatit sa primeasca mancare asa repede dupa trezire l-am inteles mai tarziu si acum nu mananc decat pe la 10-11, chiar daca ma scol la ora 7, pentru ca mie imi prieste acest brunch.

Asta nu inseamna ca trebuie sa ne agravam foamea pana seara si sa dam iama in frigider cand ajungem acasa. Majoritatii ni se va face suficient de foame pana la ora pranzului incat sa mancam indestulator si seara sa ne fie de ajuns o cina frugala.

Concluzii 

Daca avem pretentia de la corpul nostru sa functioneze bine, suntem obligati sa ii acordam macar putin din timpul nostru, pentru organizarea si monitorizarea alimentatiei! Iar orice tip de control si de regim nu va avea efecte daca ne petrecem toata ziua pe scaun, la birou, apoi acasa, in fata televizorului. Este esential un minim de miscare fizica, ca sa nu mai pomenim beneficiile asupra psihicului pe care le aduce aceasta deconectare de la tot ce inseamna tehnologie si rutina.

Mai important decat orice este sa ne oferim noua insine intelegere si bunavointa, pentru ca nimic nu se poate realiza fara acestea. Sa ne indreptam spre un stil de viata mai sanatos cu pasi mici si treptati si sa culegem din oceanul de informatii disponibile, cu discernamant, pe cele care ne sunt utile. 😉

P.S. Dupa workshop, am avut ocazia sa degustam preparatele gatite cu drag (se vedea si se simtea in ele) de Fata Care Gateste cu Flori si pot sa spun ca nici nu m-am abtinut de la nimic si nici nu am avut vreo frustrare legata de asta!

Imagine: pinterest



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *