Webstock 2014: live blogging
Mi-as baga capul in nisip de rusine ca asta e primul post pe care îl scriu intr-o luna, mai ales ca e cumva obligat-fortat. Bine ca mă mai fortează imprejurarile din când in când, ca altfel mai așteptam probabil câteva saptamâni, sa îmi revin complet după legendara tuse care mi-a stricat luna Septembrie. (n.e. azi bloguiesc live de pe un iPad, na ca fac si reclama, așa ca sa scuzați greselile, e vina autocorrectului, nu a mea). Așa deci, sunt la Webstock, pentru prima oară, deja am cunoscut doua bloggerite simpatice si astept sa înceapă distracția.
Primul vorbitor este Dl. Steven van Groningen, CEO al Raiffeisen Bank, membru al Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei, om de familie, fost sportiv de performanta, fotograf pasionat si blogger, printre multe altele. Debutul in online media l-a făcut in 2010, cu ambitia de a învata despre un domeniu pe care nu îl cunostea deloc si in care a fost autodidact. Chiar dacă scrie uneori virulent la adresa autorităților romane, articolele sale sunt apreciate si nasc atât controverse, cat si discuții constructive. Social media este canalul prin care – in special o persoana publica – poate comunica onest, fără frica interpretarilor tendentioase din presa. Deși timpul unui astfel de profesionist este limitat, încearcă sa își notele ideile importante si sa le transforme in texte la timpul potrivit. Platforme ca Facebook sau Twitter consuma mult timp, dar blogul rămâne un proiect personal la care nu va renunța si pe care îl va dezvolta in viitor.
Razvan Exarhu prezintă proiectul Taste of Romania, un ghid gastronomic al diferitelor zone din tara, împreuna cu chef Adi Hadean. Entuziasmul cu care povestește mă convinge sa studiez subiectul mai in detaliu, zilele acestea lansandu-se si aplicatia pentru smartphone, pe care îmi promit sa o descarc urgent! Nu va spun prea multe despre ce e vorba, dar ideea e tare simpatica si surprinde perfect mentalitatile romanilor in ceea ce privește ce baga in stomac.
Andrea Rossini, de la Vodafone România, ne prezintă statistici surprinzătoare despre evoluția utilizarii telefoanelor mobile: în 2013 timpul de folosire a mobilului s-a dublat fata de 2011. De aici si nevoia de a dezvolta tehnologia de furnizare a informației, cererea de conținut video HD pe mobil crescand exponential in ultimul timp. Pe piețele emergente Internetul mobil devine prima opțiune de conectare online, in lipsa unor rețele fixe dezvoltate. In România in 2014 a crescut de 4 ori numărul de smartphone-uri vândute fata de 2012, de aici si susținerea providerilor pentru inițiative de tipul Taste of Romania. Fun fact: din centrul tehnic din România se controlează retelele de internet Vodafone pentru jumătate din Europa, inclusiv Germania. Acum înțeleg si eu in sfârșit ce înseamnă acest Supernet nou lansat.
Superlativul in viziunea lui Catalin Nastasoiu… globalizarea e coplesitoare, sa ne întoarcem puțin la “pixel”. Pixelul lui Catalin e Ro, din România si din Ro-Nativ, cu care se joaca din 2010 in felurite si diverse feluri. Catalin are un umor foarte foarte misto, un pic retro, un pic malitios si foarte inteligent. E absolut normal, e din Buzău! 😉
Emi Gal ne îndeamnă sa fim calmi si sa mergem înainte, mai ales ca ne spune câteva lucruri utile despre cum se dezvolta un startup. Brainient, compania lui, nu prea are nevoie de prezentare, dar marturiseste ca prima idee pe care o dezvolti este, aproape sigur, o tampenie absoluta si ca asta nu e un motiv sa renunți! El a esuat cu eok sau Braintv, dar a insistat si Brainient e perla care a ieșit din toată munca asta. E important sa băgam la cap ca nici investitorii nu știu de obicei in ce se baga, deci avem toate șansele sa ii convingem, chiar dacă noi însine nu suntem foarte convinsi.
Sergiu Biris aduce de la Cluj 7 lecții de antreprenoriat online: sa începi de tânăr, fa totul cu pasiune (asta e clasica), nu te lăsa descurajat, echipa este esentiala, orice problema e o oportunitate ascunsa si, mai ales, sa fii rabdator.
Mihai Sfrijan face parte din viața voastra deși poate nu o știți: compania King dezvolta aplicații precum Candy Crush Saga, sau alte joculete cu care va pierdeti vremea pe mobil, așa ca promite sa fie un speech ultra interesant. Totul a început din curiozitate si dorința de a explora, transpusa in lumea jocurilor virtuale ca mediu creativ. Acum este momentul perfect sa explorezi, sa încerci si sa greșesti, pentru ca din o mie de greșeli se poate naște o descoperire fabuloasa.
Florin Dobre e puțin nelalocul lui intr-o sala de it-ști, cumva așa cum mă simt si eu ca arhitect cu minime cunoștințe de tehnologie in sala plină de bloggerite care își fac singure mentenanta site-urilor. Cred ca vrea sa schimbe puțin perspectiva publicului despre moda si port, încercând sa sublinieze ideea ca ar trebui sane cunoaștem si sa ne promovăm mai bine identitatea si caracterul in loc sa copiem pur si simplu trendurile de afara. Ceea ce îmi aduce aminte de Moise Guran, care aseară prezenta dominatia brandurilor H&M si Zara pe piața românească, lipsită aproape complet de produse locale bine promovate si cu un preț accesibil, as adauga eu.
La sesiunea a doua am ales varianta Comunicare, din motive simple: nu dezvolt aplicații, deci nu aveam ce cauta la mobile trends, iar la blogging era atât de plin, încât am preferat sa mă duc in sala unde puteam găsi ușor un scaun liber. Cred ca am făcut o alegere perfecta, pentru ca stiu ca la capitolul comunicare nu stau atât de bine cum mi-as dori.
Cristina Bazavan ne arată cum orice companie/produs are in spatele sau cel puțin o poveste, care poate fi instrumentul potrivit pentru a atrage simpatia publicului – mai mult, a diferitelor categorii de public.
Un gigant ca McDonalds are resursele necesare pentru a testa campanii de promovare dintre cele mai indraznete, iar Daniel Boaje prezintă importanta trecerii spre digital in contextul unui public tânăr. Următorul pas: online ordering. Dacă nu va pare relevant, pentru ca nu sunteți consumatori de Mc, ganditi-va ca metoda se va aplica si in celelalte domenii, cat de curând. Totuși, cat de etica este directia aceasta, care probabil va elimina componenta umană din circuitul mâncare-consumator?
Bogdan Zavera a fost director de campanie pentru lansarea noilor meniuri McDonalds, Gusturi de Hollywood. Si aici focusul a fost pe poveste, brandul fiind introdus insistent dar subtil pe parcurs. Facebook si YouTube sunt principalele canale de comunicare pe care se concentreaza promovarea unui brand/produs, ținta campaniei fiind un număr cat mai mare de share-uri. Nu pot sa nu constat ca modelele de campanii prezentate pana acum sunt intr-o anumită măsura misleading, dar apreciez modul in care stiu sa speculeze preocuparile si naivitatea consumatorilor de digital.
Inovatii in comunicarea online aduse de artiști – un subiect care suna puțin S.F., prezentat de Florin Grozea. La a doua privire, totul capătă sens: inovatia exista incă de când artiștii își făceau profile pe Hi5 sau MySpace pentru autopromovare. Remember the Oscar selfie?
Comunicarea si social media e ultima sesiune. Mădălina Uceanu este career coach si își începe prezentarea cu o analiza a domeniului. Joburile cele mai frecvente sunt social media manager si social media specialist, cu oameni transferati din marketing si presa in principal. Managementul conturilor si postarea de conținut sunt activitățile principale, cu o creștere notabila pe zona de webanalytics si o scădere in secțiunea tutorialelor. Majoritatea salariilor se afla in intervalul 300-1000 de euro, ceea ce nu mi se pare deloc rău, mai ales ca multi dintre noi oricum petrecem foarte mult timp pe canalele de socializare fără sa fim plătiți pentru asta.
Fanraising, entertainment, feedback si endorsement – 4 direcții cheie pentru a dezvolta o comunitate online închegata si “misto”, ne impartaseste Andrei Cismaru de la Bitdefender.
Cristian Clita de la IKEA era pentru mine cel mai interesant “catindat” la microfon, pentru ca are 28 de ani si de peste un an lucrează pentru suedezi parte de PR si a reușit sa ii îndrepte spre social media. El este SMS pt Ikea S-E Europe. Înainte de social media au fost campaniile cu bloggeri, in 2012 si 2013 (moments@home).
Incheiem cu un subiect serios, spune Monica Jitariuc, angajații in social media. Majoritatea covarsitoare a angajaților din comunicare, publicitate, PR folosesc, inclusiv in timpul orelor de munca, retelele de socializare. Șocant! Problema pentru companii apare atunci când informațiile interne transpira pe conturile personale ale angajaților. Justificarea acestora este ca e vorba de viața personală sau ca nu li se pare relevant pentru companie. Compania poate pierde un client, insa, iar consecința va fi ca angajatul va fi concediat. So lose-lose. Pentru ca “berea in Energiea e scumpă si o plătești din salariul de la companie”, nu? Monica a zis asta, nu eu…. 😛
Leave a Reply